A legtöbb gyereknek sok játéka, ruhája van. A mai világban amúgy is nehézséget jelent választani a ránk zúduló temérdek lehetőség közül, a gyerekeknek ez különösen megterhelő lehet. Fontos ismerni az ajándékozottat, és számba venni a mi szándékainkat is. Ehhez szeretnék most egy kis áttekintést nyújtani.
Gary Chapman és Ross Campbell a Gyerekekre hangolva, A gyerekek öt szeretetnyelve (2010, Harmat Kiadó, Budapest) című könyvükben az ajándékozás kapcsán az alábbi mérlegelendő szempontokat emelik ki:
- Milyen üzenetet/értéket közvetít a tervezett ajándék a gyermek számára?
- Egyetértek ezzel az üzenettel?
- Egészében véve építő vagy romboló hatású?
- Mennyire tartós?
- Milyen korosztálynak szól?
- Alkalmas arra, hogy fent tartsa a gyermek érdeklődését?
- Megengedhetjük anyagilag magunknak?

Az ajándékozó aspektusából is érdemes megnézni a témát. Mi a fontos nekem, mint ajándékozónak?
- Hasznos ajándékot szeretnék? Érdemes egyeztetni a szülőkkel: megkérdezni, hogy amit tervezünk, az jó lehet-e, van-e már olyan használatban, kérni, hogy ajánljanak valamit, vagy választhassunk egy listáról. Azt is érdemes mérlegelni szülőként, hogy egy ágy vagy egy bicikli, ruha, ami általában szükséges, valójában ajándék-e.
- Tartósat? Talán a természetes anyagból, megbízható forrásból vagy hazai kézművestől származó játékkal kevésbé tudunk mellé lőni. A minőség fontosabb, mint a mennyiség, ne feledjük!
- Szeretném, hogy az általam választott ajándék más, értékrendbeli szempontoknak feleljen meg? Hazai vállalkozó alkotása legyen, így támogatva a megélhetését? Környezetbarát anyagokból legyen?

- Biztosra akarok menni, és olyat választok, ami garantáltan elnyeri a gyerek (vagy a szülő) tetszését? Vagy inkább tágítanám a perspektíváját, és új területeket szeretnék megnyitni előtte?
- Olyan ajándékot szeretnék, amit egyedül vagy velem használ majd a gyermek? Ehhez érdemes tisztázni magunkban, hogyha a gyermekeinkkel vagyunk, mi mivel töltjük szívesen az időt. Építünk, társasozunk, a szabadban vagyunk, sütünk-főzünk, olvasunk, programozunk a legszívesebben? Olyat is érdemes választani magunk vagy a gyermek számára, ami alkalmat ad a gyermekeinkkel végzett közös tevékenységre.
- Szeretnék az átadáskor kifejezett örömet látni a másik arcán?
- Úgy vélem, hogy nem minden ajándék okoz örömet az átadás pillanatában, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a későbbiekben sem fog. Sok esetben szerintem a nyílt végű játékok nyújtotta ezer lehetőség elsőre nem látszik, és hirtelen a „mit kezdjek ezzel a valamivel” csalódottságot és nem örömet szerez. Ha van rá lehetőségünk érdemes az ajándék átadása után leülni és játszani az új játékkal, hogy így segítsük a gyerekeket abban, hogy megtanulják használni, elkezdjék a segítségünkkel felfedezni az újdonságot.
- Az ajándékdömpingben a gyerekek azt sem tudják, hogy mihez nyúljanak. Ha nem bánjuk, javasolhatjuk, hogy később, nyugodtabb körülmények közt bontsák ki a mi ajándékunkat. Ha erre akkor kerülne sor, amikor mi már nem vagyunk jelen, akkor esetleg kérhetjük a szülőket, hogy készítsenek videófelvételt a kicsomagolásról.
Tehát nem kell, hogy az ajándék tanítson, de fontos, hogy pozitív célt szolgáljon és hasznos legyen. A miénkkel gyökeresen ellentétes értékrendről éppen elég jut el hozzájuk a televízióból, az intézményekből. Így érdemes azt erősíteni, ami a mi családunk számára értéket jelent. Célszerű kerülni, hogy a divat vagy a kortársnyomás hatására válasszon a gyermek/ szülő. Pillanatnyi vagy maradandó, divat diktálta vagy tényleges vágy áll a gyermek által megfogalmazott igény mögött? A reklámok csábítóak, addig nem létező, olykor másnapra feledésbe merülő vágyakat ébreszthetnek. Amikor nézik őket a gyerekek, meg vannak győződve róla, hogy nekik szükségük van rá, és nem tudnak meglenni az adott játékszer nélkül. Érdemes ezeket a vágyakat a helyükön kezelni, listát írni róluk, és idővel visszatérni hozzájuk, hogy tényleg még mindig ezt szeretnék-e a leginkább.
Ahány ház, annyi szokás
Bevezethetünk ajándékozási szabályokat is családunkban.
Valahol a négy ajándék törvényét alkották meg: egy ruhadarab, egy könyv, egy dolog, amire valóban vágyik a gyerek és egy élmény. Egy másik variáció szerint kapjon a gyermek valamit, ami hasznos; valamit, amit szeretne; egy ruhadarabot, amit szívesen visel és egy könyvet, amit szívesen olvasna. Találkoztam már ennek háromrészes verziójával is: egy nagyobb ajándék, egy kisebb és egy könyv gyerekenként.
Vannak családok, ahol a szülők vagy a nagyobb gyerekek listát írnak a választható, különböző árkategóriájú ajándékokról. Ez azért hasznos, mert olyat adhatunk, ami hasznos, szükséges, örömet okoz (legalábbis a listát összeállítók szerint).
Máshol összefognak a családtagok, és egy nagyobb értékű ajándéknak összeadják az árát. Ezzel elkerülhető a halmozás, viszont nehéz lehet összehozni azt, hogy minden ajándékozó ott legyen az ajándékozáskor, látva a csemete örömét.
Valahol az a szokás, hogy a szülők szerzik be a családtagok helyett az ajándékot a megbeszélt összegben. Ez egyszerű és biztonságos megoldás, a gyerekek és a szülők öröme jobban garantált, mint a random ajándékozáskor. Ilyen esetben a csomagolás az ajándékozó feladata. Ideális esetben az átadáskor csillogó szemeket fog látni.
A családtagok felé irányuló elvárásaink kapcsán érdemes mérlegelni, hogy számukra milyenek a beszerezhető ajándékok. A dédi mama faluról nem biztos, hogy tud online rendelni vagy egy nagy játékbolt kínálatából választani. Kézműves termék választása is nehéz, pláne, ha nem készletről, hanem megrendelésre dolgozik a kiválasztott készítő.
Ahol fontos a fenntarthatóság, vagy egy ritka kincs megszerzése érték, ott a másodkézből származó játék, könyv, ruha is lehet remek ajándék. A gyerekek esetében sokszor egy játékon, ruhán, könyvön amúgy is már az első pár perces használat meglátszik.
Ha van egy szeretett hobbink, akkor saját kezűleg is készíthetünk ajándékot a gyerekeknek is. Ilyenkor az alapanyagon kívül az elkészítésre szánt időnket ajándékozzuk. Hiszek abban, hogy az ilyen ajándékoknak különleges szerepük van a többi között, hiszen a készítés során is az ajándékozottra gondol az ajándékozó. Igyekezzünk olyan ajándékot készíteni, ami hasznos és a gyermekhez vagy szobájához illeni fog.
Mit vegyünk akkor, ha nem szánunk nagy összeget egy ajándékra? Gondolkodhatunk saját készítésű ajándékban. Lehetünk előrelátóak, és vásárolhatunk akciók idején. Egy adag gyurmát fél óra alatt pár száz forintból elkészíthetünk.
Szerintem a legfontosabb az, hogy kommunikáljuk a szándékainkat, egyeztessünk a szülőkkel, hogy ismerjük minél jobban a megajándékozottat, így ajándékunk – kifejezve szeretetünket – örömet fog szerezni.
Csomagolás, átadás módja
A gyerekek egy részének különösen fontosak a külsőségek. Az ajándék sikerét sokszor megalapozza a „tálalás”. Papírba csomagolunk, amit élvezet bontani, és a várakozás feszültségét hozza? Esetleg kreatív megoldásokat választunk és kidíszítjük a papírt, így már a csomagolás is az ajándékozás élményének a része? Papírtáskába tesszük, amiben az ajándék a gyerekek számára könnyen és gyorsan elérhető, és a csomagolás újrafelhasználható? Textilbe bugyoláljuk a kincset, ezzel ötvözve a fenntarthatóságot és a bontogatás örömét? Mellőzzük a csomagolást, és már játékba építve azonnal játszani hívjuk a gyereket?

Fontos, hogy adjuk meg az ajándékozás módját! Hajoljunk vagy üljünk le a kisebbekhez, ne siettessük őket, hagyjunk időt minden ajándék felfedezésére!
Ne felejtsük, hogy a valódi ajándék a gyermek javát tartja szem előtt és a szeretetünk jele, azaz nem megvesztegetés vagy ellenszolgáltatás elvárása áll mögötte, habár talán ez az ünnepek kapcsán azért nem merül fel.
Abban biztosak lehetünk, hogy a szívünknek legkedvesebb ajándékok a szeretet jelképévé válnak.